Is jouw website Efficiënt of toe aan conversieratio optimalisatie?

We hebben als ondernemers allemaal vergelijkbare doelen met onze website. We willen er uiteindelijk klanten mee werven en onze producten of diensten verhandelen. Dit begint met aantrekken van (potentiële) klanten naar jouw website via bijvoorbeeld Google, Facebook of andere websites ofwel met goede conversieratio optimalisatie. Alleen zo zorg je ervoor dat (potentiële) klanten op je website komen. Dit is al een goed begin, maar alleen hiermee, ben je er nog niet. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij een website hoog in Google staat en daardoor veel bezoekers de pagina bezoeken, zonder dat het tot een verhoging van de omzet leidt. Je kunt je voorstellen dat een scenario zoals deze erg frustrerend kan zijn voor ondernemers.

Is jouw website Efficiënt of toe aan conversieratio optimalisatie?

We hebben als ondernemers allemaal vergelijkbare doelen met onze website. We willen er uiteindelijk klanten mee werven en onze producten of diensten verhandelen. Dit begint met aantrekken van (potentiële) klanten naar jouw website via bijvoorbeeld Google, Facebook of andere websites ofwel met goede conversieratio optimalisatie. Alleen zo zorg je ervoor dat (potentiële) klanten op je website komen. Dit is al een goed begin, maar alleen hiermee, ben je er nog niet. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij een website hoog in Google staat en daardoor veel bezoekers de pagina bezoeken, zonder dat het tot een verhoging van de omzet leidt. Je kunt je voorstellen dat een scenario zoals deze erg frustrerend kan zijn voor ondernemers.

Z
Potentiële klanten bezoeken de pagina wel en kijken rond maar reageren niet op de ‘call to action’ namelijk, het kopen van het product.
Z
De tweede mogelijkheid is dat bezoekers op je pagina klikken en niet doorklikken naar een volgende pagina en meteen weer weg gaan. Het percentage van het aantal bezoekers dat op één pagina blijft hangen en vervolgens weer weggaat, heet de bounce rate.

Bounce rate

Hierbij verlaten bezoekers de website zonder verdere interactie. Deze bezoekers zien in de meeste gevallen in één oogwenk dat de pagina waarop ze zijn hun niet gaat helpen. Dit kan betekenen dat bezoekers naar iets anders zoeken dan jij aanbiedt of dat jouw website cruciale informatie mist die bezoekers langer op de website kan houden.

Herken je de frustratie dat jouw bezoekers wel kijken maar niet kopen of heeft jouw website iets weg van een trampoline waar bezoekers erop en direct ook weer eraf springen? Kijk dat wat conversieratio optimalisatie voor jou en je website kan betekenen.

Wat is conversieratio optimalisatie?

Conversieratio optimalisatie is een verzamelnaam dat gebruikt wordt om activiteiten uit te voeren die de verhouding van klanten die de gewenste actie uitvoeren te verhogen. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een stijging van het aantal klanten dat een offerte aanvraagt of een product via jouw website koopt. Er zijn meerdere activiteiten die hierbij van belang zijn. Hier staan search engine optimalisatie (SEO) en de advertenties van Google los van. Zo kan het dus zijn dat je conversie laag is, terwijl je wel veel geld investeert in advertenties en een goede positie in Google. Het optimaliseren van je conversie kan je veel geld opleveren. Het zorgt ervoor dat een groter aantal van je bezoekers daadwerkelijk converteert. Voorbeelden hiervan zijn bestellen, maar ook het invullen van een contactformulier of een offerteaanvraag. Als ondernemer zie je natuurlijk dat zo veel mogelijk bezoekers iets bestellen of hun gegevens achterlaten. Een goede website kan vele procenten meer kopende klanten hebben dan een mindere website. Dit hangt af van vele onderdelen, waaronder:

Lay-out Het uiterlijk van de website is ontzettend belangrijk. Je zult het misschien zelf ook weleens ervaren hebben. Een site met een rommelig en onprofessioneel design werkt niet prettig en wekt wantrouwen. De eerste indruk is van groot belang of bezoekers wel of niet door blijven zoeken op je pagina.

Call to action Je kunt nog zo’n mooie website hebben het zal geen conversie opleveren wanneer de call to action niet duidelijk is. Simpel gezegt het moet voor de bezoekers duidelijk zijn wat je van ze wil. Wil je dat je ze product kopen? Geef dit duidelijk aan en maak duidelijk zichtbaar waar bezoekers dit kunnen doen. Het lijkt erg voor de hand liggend maar veel bedrijven willen dit nog weleens vergeten.

USP Met een duidelijke call to action ben je er nog niet. De bezoeker moet weten waarom hij/zij voor jouw product zou moeten kiezen. Laat dus duidelijk weten wat jouw bedrijf beter maakt dan andere bedrijven.

Doelgroep Het is belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en waarvoor die op jouw website komt. Probeer dus te begrijpen wat de behoefte is en hoe je hem/haar hiermee het beste kunt helpen. Als je dit weet, wordt het makkelijker om bezoekers over de streep te trekken.

Als voorbeeld heeft het verhogen van de conversie bij een website met 1000 bezoekers per maand waarbij het conversieratio 1% is, meer effect om van die 1% conversie bijvoorbeeld 2% conversie te maken, dan het verhogen van de bezoekers van 1000 naar 2000 bezoekers per maand.

Conversie verhogen bij Conversie Freaks

Je kunt zelf aanpassingen aan je website doen en zo proberen de conversie te verhogen. Het zal alleen moeilijk te bepalen zijn wat wel en wat niet goed werkt voor de conversie. Je zult ook niet weten wat voor resultaat eruit komt. Daarnaast wordt vaak een specifiek doel voor de conversie vergeten. Wanneer ben je tevreden en hoe ga je dit doel meten. Pas dan kun je zien of je goed op weg bent. Vragen als: ‘Hoe hoog is de conversie nu?’ ‘Wat is mijn doel?’ en ‘Hoe ga mijn conversie meten?’ zijn hierbij erg belangrijk.

Wij van Conversie Freaks begrijpen dat je als ondernemer niet de tijd en kennis hebt om hier uitgebreid bij stil te staan. Hierom zijn wij in het leven geroepen! In samenwerking met onze klant stellen wij doelen. Deze doelen worden kritisch nagestreefd door ons ervaren en vakkundige team. Wij meten de conversie en zullen je website onder handen nemen zodat de conversie alleen maar hoger kan worden.

Dit zullen wij doen met behulp van ‘best practices’ vanuit onze vorige opdrachten, onze opgedane kennis en ervaring en wanneer de website het toelaat, met behulp van A/B tests.

Met onze kennis en ervaring zijn we in staat verbeterpunten in de website te herkennen en te verbeteren. Met de metingen die wij bij houden kunnen wij analyseren wat een verandering voor effect heeft om zo voor jouw website de beste elementen eruit te pakken. Zo heb je binnen een kort tijdsbestek een stijging van de conversie en dus van het aantal kopende klanten zonder dat je daarvoor enige moeite hoeft te doen. Kijken wat mogelijk is voor jouw website? Neem contact op met ons of kom langs voor een goed gesprek en goede koffie.

 

Bij Conversie Freaks heb je…

 

Z

Een gemotiveerd team achter je met kennis en ervaring op het gebied van online marketing en Conversie optimalisatie

Z

Een partner die samenwerkt voor het beste resultaat

Z

Binnen no-time succes met online campagnes dat leidt tot: naamsbekendheid, potentiële klanten, een verhoogd conversie en een grotere klik met je doelgroep

Geïnteresseerd in wat wij kunnen betekenen voor jullie onderneming? Neem contact op via het formulier aan de zijkant, per e-mail naar welkom@conversiefreaks.nl, of kom langs voor goede koffie om te bespreken waarmee wij jullie van dienst kunnen zijn.

conversiefreaks.nl

De Kling 6
8651 CK IJlst

E-mail: info@conversiefreaks.nl